Infrastructuur Eilandje wordt veiliger dankzij voorstel Groen op Antwerpse districtsraad
An De Cleyn bij de blokken waar ze zelf een ongeval had.
Maandagavond werd op de Antwerpse Districtsraad de motie unaniem goedgekeurd waarin An De Cleyn (Groen) vraagt om aanpassingen aan de infrastructuur van het openbaar domein op het Eilandje.
Sinds de heraanleg van het Eilandje hebben bewoners en bezoekers kunnen zien hoe er in het ontwerp vooral aandacht was voor uniformiteit en esthetiek, maar niet voor zij die er effectief gebruik van maken. Zo zijn er de hobbelige kasseibanen en met name die driehoekige blokken die op het Eilandje bekend en vooral berucht zijn.
Vanaf bepaalde hoeken verdwijnen de driehoeken bijna volledig, zeker na zonsondergang of bij regen.
De befaamde blokken zijn erg slecht zichtbaar, zeker bij regen of duisternis. Dit komt door de wigvorm en dezelfde grijze arduinkleur als de omgeving. Het is zelfs zo erg dat sommige horecazaken deze zelf hebben geverfd in de hoop dat hun cliënteel en personeel er niet over vallen. De beschadigingen op veel van deze blokken tonen aan dat zowel zwakke als andere weggebruikers hiermee regelmatig in aanvaring komen.
Afgelopen maand kwam een van die ongevallen nog uitgebreid in de media. Johnny, een 57-jarige Antwerpenaar kwam door die blokken op het Eilandje hard ten val. Hij raakte verlamd vanaf de nek, zelfstandig zijn hoofd rechthouden of zelfs zelfstandig ademen lukt niet meer. De blokken waarover Johnny gevallen is, zijn ondertussen weggehaald, maar op heel wat andere plaatsen op het Eilandje liggen ze nog wel op gevaarlijke punten.
An had zelf ook al een ongeval door deze wigvormige blokken. Door de slechte zichtbaarheid in de avond botste ze op een van die blokken. Ze werd uit haar handbikerolstoel geworpen en kwam zo op de harde kasseien terecht. Helaas is het geen losstaand geval.
An: “In mijn kennissenkring hoorde ik al verschillende verhalen van mensen die zijn gevallen over deze blokken. Fietsers kunnen nog de sprong wagen, maar een veilige landing is niet gegarandeerd. En dan hebben we het nog niet over de auto’s die de situatie fout inschatten en zich er op vast rijden.”
Het verhaal van Johnny was de druppel die An ertoe dreef om structureel aanpassingen te vragen op het Eilandje. An: “Er zijn al een aantal alternatieven in gebruik om de verkeersstromen te scheiden. Een mooi voorbeeld zijn de zwarte ‘boeien’ die een stuk zichtbaarder zijn, én ook in thema zijn.”
De alternatieve bollen die ook al gebruikt worden op het Eilandje
Het voorstel werd door de gehele raad positief onthaald en de meerderheid voegde nog een amendement toe om ook andere obstakels aan te pakken aan de hand van de ongevalsstatistieken. An: “We zijn daarom ook erg blij dat de gehele districtsraad en het college inzien dat deze aanpassingen hoognodig zijn, en aangeven nog ruimer te willen kijken. Zo kunnen oppositie en meerderheid constructief samenwerken voor een veiliger Antwerpen”.