Het Drempelplan
Elke drempel is er een te veel. Daarom heb ik deze week ons Drempelplan voorgesteld op de Districtsraad. Hierin vragen we het district om met onze lijst van meer dan 70 punten als leidraad aan de slag te gaan om stoepdrempels aan te passen naar toegankelijke hellingen. Dit plan werd bijna unaniem goedgekeurd en ik kan niet wachten om door een nog toegankelijker district te rollen!
Onderstaand is het persbericht en interview met Gazet van Antwerpen
Persbericht: DREMPELPLAN VAN GROEN MOET ANTWERPS DISTRICT TOEGANKELIJKER MAKEN
ANTWERPEN - 15 Oktober 2025
Op de eerste Antwerpse Districtsraad sinds het zomerreces stelde An De Cleyn (Groen) deze avond haar Drempelplan voor. Dit plan vraagt aan het bestuur om een hele reeks een hele reeks fysieke drempels in de openbare ruimte aan te pakken. Dit moet ervoor zorgen dat mensen die op op welke manier dan ook minder mobiel zijn op dezelfde manier aan het publieke leven kunnen deelnemen, zonder ongemak of omwegen.
Als raadslid voor Groen zet An zich onder andere in voor integrale toegankelijkheid en inclusie. Zelf gebruikt ze permanent een rolstoel door een bindweefselstoornis en weet als ervaringsdeskundige als geen ander wat voor impact gebrekkige infrastructuur kan hebben op het dagdagelijks leven als roller.
An De Cleyn: “Als je op pad bent kom je al snel drempels tegen. Soms is dat op de hoek van een straat of aan een zebrapad waar de stoeprand niet is verlaagd, of op een logisch punt zoals de toegang tot een binnenplein, park, velostation of sorteerstraatje. Een klein drempeltje aan een stoeprand lijkt soms niet enorm impactvol, maar voor velen is het een echte struikelblok die je het serieus lastig kan maken, of het nu vier of twintig centimeter hoog is.
Dit probleem is er niet enkel voor rolstoelgebruikers, maar denk maar eens aan mensen met een kinderwagen, een veloke of koffers. Een drempel, hoe klein dan ook, heeft ooit impact op elk van ons. Een goed aangelegde helling maakt het voor iedereen beter.”
Het eerste idee voor dit Drempelplan kwam op een gegidste wandeling met de Districtsraad door Luchtbal. “We verplaatsten ons toen door verschillende pleinen en straten, en ik stuitte telkens op ontoegankelijke infrastructuur wat ervoor zorgde dat ik telkens met mijn rolstoel moest omrollen, terwijl de rest van de raadsleden gewoon konden oversteken. Na de derde drempel begon het iedereen wel op te vallen en was het duidelijk dat er een actie moest gebeuren.“
Op de districtsraad van April kaartte An al eerder een gebrek aan helling aan aan de sorteerstraat van de vernieuwde Lange Lobroekstraat. Die motie is toen unaniem goedgekeurd. “Deze keer hebben we het grootster aangepakt. We zijn eerst op verkenning gegaan door met mijn handbike ons district te verkennen. Samen met enkele tips van anderen kwamen we al heel snel aan al een lijst van meer dan zeventig punten. Deze lijst hebben we nu integraal voorgelegd aan de districtsraad. Uiteraard is dit geen definitieve lijst van alle punten die aangepast moeten worden, maar wel al een goed begin.”
In de raadzaal van het provinciehuis, die na een eerdere aanklacht van An en het district ondertussen integraal toegankelijk is gemaakt, werd de motie goedgekeurd met 30 stemmen voor en 2 onthoudingen.
“Ik ben heel erg tevreden dat de districtsraad de impact van de talloze drempels in het district ingeziet, en dat deze punten ook effectief kunnen aangepakt worden. Laten we hopen dat een hele hoop Antwerpenaren in de toekomst vlotter door hun district kunnen bewegen” besluit An.
Klik om de volledige kaart met alle punten te zien
Artikel Gazet van Antwerpen
GvA 18 September 2025
HLN 19 September 2025